fredag 30 november 2012

Lik - Värdighet


Lik - Värdighet

Är Björklund på rätt spår eller förstör han våra ungdomar och deras skolliv?

Hej jag heter David. Jag tycker att det är kul att gå i skolan! Jag går i årskurs fyra och idag ska jag och min klass gå på utflykt. Min mamma har gjort i ordning en matsäck åt mig och varmchoklad fick vi ha med oss för fröken sade att vi i klass 4b skulle ha mysigast av alla. Vi samlas i klassrummet där fröken berättar att vi inte ska gå för långt från gruppen och att vi ska alltid gå minst två och två. Väl i skogen pratar fröken om vilka olika träd det finns, en tall vet jag vad det är för deras barr växer i par och är sticksiga, en gran har mindre barr fast de är mer sticksiga. Jag lär mig om olika blommor om deras färg, lukt och form. Vid samlingen pekar fröken på ett stort tjockt träd och frågar om vi kan mäta dess omkrets, vad är omkrets för något? Hur tjockt är trädet runt om säger fröken. Jag och Pontus springer bort till trädet och försöker nå runt med våra armar men vi räcker inte till och ropar till Liselott och Jenny. Vi går tillbaka till fröken och säger stolt att omkretsen är mina, Pontus, Jenny och en av Liselotts armar tjockt. Sedan mäter jag och Pontus omkretsen på olika saker på vägen hem. Det börjar dugga lite lätt innan vi kommer tillbaka till skolan och fröken berättar om hur det kommer sig att det regnar och vart vattnet kommer ifrån. Hon tycker att vi ska dricka lite till varmchoklad när vi lite blöta kommer till vår klassrum, hon överraskade oss och hade bakat bullar. Vi fikade och pratade om vad vi hade varit med om tills vi skulle gå hem. Jag berättade för min mamma och pappa när jag kom hem om varför det regnar, om hur tjockt det där stora trädet var, om olika blommor och om vilken som doftade bäst.

Hej, jag heter Johan. Jag brukade tycka att det var roligt att gå i skolan, träffa kompisar och till och med lära mig saker. Idag står det matematik på vårt schema följt av NO, fy vad tråkigt. Fröken delar ut ett kompendium där det finns bilder på olika träd på, vi ska titta på trädet och skriva vad den heter vid sidan om bilden. Fröken berättar att det på fredag skall skrivas ett prov på kompendiet och att det är bäst att vi läser på så att hon kan ge oss ett bra betyg. Hon pratar lite med mig på rasten om att det inte går bra för mig på provet så ska hon tillsammans med mina föräldrar och mig prata om mina betyg för det inte gick så bra på mitt förra prov. Efter rasten har vi ett läxförhör i matematik där vi ska räkna ut storleken av olika föremål. Vad är omkretsen av denna fyrkant? Vad är omkrets nu igen, varför kan jag inte minnas det, är det när man tar gånger eller plus? Jag fixar inte det här, undrar vad min mamma och pappa ska tycka och tänka när fröken pratar med oss? Önskar att jag var som Liselott, hon skriver alltid bra på proven, hennes mamma och pappa är säkert stolta när hon får bra på proven och bra betyg. Fröken har sagt att jag är slarvig och har svårt att sitta still och jag tror inte riktigt att hon tycker om mig lika mycket som hon gör Liselott. Jag säger till fröken att jag vill gå på toa, men går inte tillbaka. Jag springer jag iväg till fritidsMartin där han och jag kan prata Hockey, han brukar säga att han inte känner någon annan som kan så mycket om de olika lagen och de olika spelarna både i NHL och i Elitserien. Han undrar om skillnaden mellan en hockeyrink i USA och en rink i Sverige. Vet du inte det svarar jag och berättar för honom att det är mindre rinkar i USA, de är bara 60 meter långt och 25 meter breda och i Sverige är de 60 meter långa och 30 breda. Det var inte lite skillnad i omkrets svarar Martin och sedan säger han att jag nog ska gå tillbaka till min klass så inte fröken blir arg.

Är Björklund på rätt spår eller förstör han våra ungdomar och deras skolliv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar