lördag 1 februari 2014

Paradigmskifte

Paradigmskifte

De börjar bli många skolor som omdefinierar lärandet, vilket är väldigt positivt. Allt som oftast görs detta fragmentariskt, några lärare som flippar, några ämnesintegrerar, några föreläser, några tänker på lokalutformanden, några satsar på IKT etc.

Det måste till mycket mer! Att omdefiniera enstaka lärares roll och arbetssätt är en sak men att omdefiniera hela skolsystemet är något helt annat. Skolsverige är på rätt väg och utvecklingen går inte att stoppa, tyvärr så går det alltför sakta framåt. Skolministern, facken och media representerar det största hindret som försvårar framfarten.

Frågan är om Sverige kommer att leda utvecklingen, kommer det vara vi som står vid frontlinjen och banar väg åt andra eller kommer vi att följa strömmen. Skolministern har valt sida, en sida som innebär förvaring och konservering och efterföljning.    

Även om skolsystemet i Sverige skulle omdefinieras så är ett paradigmskifte inte riktigt aktuellt! Ett paradigmskifte i tiden var när man insåg att världen inte var platt och man började tänka helt om vad gäller synsätt på vår planet. Man fick på något sätt börja om från början, bygga nya fundament utifrån det nyfunna vetskapen. Tänk en stund på vad detta paradigmskifte innebar? 

Det är detta som måste ske i skolan, det måste se helt annorlunda ut. Man måste tänka mycket bredare, börja om från början, bygga ett nytt skolsystem som håller för vår moderna tid, inte bara göra samma sak fast på ett annorlunda sätt. Det räcker inte att bara nå fram till skolverkets mål genom flippning, integrering, föreläsning, lokalutformanden eller liknande.

Det enda som händer är att lådan eller fyrkanten blir lite större, den utvidgas. Den ändrar inte form, sprängs inte sönder blir bara lite större! Vi är väldigt sällan utanför den och om vi gör det så återvänder vi alltför ofta tillbaka till tryggheten, traditionen och rutinen.

Men vad upplyftande ett paradigmskifte skulle vara. Om alla accepterade och såg "skolan" för vad den var. Inte en förvaringsplats för våra barn där de får lära sig saker som var aktuella för ett samhälle som inte längre existerar. Tider, scheman, läxor, ämnen, klassrum, kateder, vita tavlor, svarta tavlor, prov, betyg, personalrum, m.m. skulle inte längre existera. Ämnen som någon gång i tiden varit relevanta skulle ändra skepnad, bytas ut eller glömmas bort. Det skulle bli roligt att lära sig saker igen, lärandet, kunskapen, utbildningen skulle bli meningsfull och nyttig.

1 kommentar:

  1. Ohhhejjj vad härligt att läsa detta - och det är verkligen så att det krävs totalt nytänk!
    Tror vi är många idag som börjar förstå att det är paradigmskifte och totalt nytänk som gäller.
    Tillsammans går vi starka mot framtidens samhälle, för brnens skull!
    /Helena, samordningsgruppen www.barnverket.se

    SvaraRadera