torsdag 22 mars 2012

Högre lön ger inte status



Jag hade aldrig trott att jag, efter fem års utbildning, i en arbetsintervju eller i en diskussion med släkt, vänner och bekanta skulle behöva ge min syn på eller försvara min utbildning. Jag tror att det för många lärare idag är en nödvändighet då en stor del av kritiken är befogad. I det stora hela kan jag sammanfatta min syn på utbildningen så här: det blir vad man gör den till! Vi blir tilldelade de viktigaste redskapen som behövs för yrket, hur man sedan använder dem är mycket upp till den enskilda individen. Det är alltså stora skillnader i kunskap mellan de lärare som tar examen. Som arbetsgivare är inte en femårig gymnasielärarutbildning en garanti för att den nyanställda läraren är duktig. Han/hon kanske är en sämre pedagog än vilken outbildad person som helst. Det borde inte vara så och det bidrar inte till att höja statusen på läraryrket. Lärarutbildningen har exploaterat yrket och universitetet har sänkt kraven. Universitetet får betalt efter att studenten klarat kursen, vilket innebär speciellt för vad de anser vara de ”oviktiga programmen” exempelvis lärarprogrammet att de fylls upp och ytterst få misslyckas med att ta sig igenom den.

Lärarkåren borde arbeta utifrån egna erfarenheter av klassrumssituationer för att utveckla gemensamma begrepp och metoder för lärande. Genom reflekterande kan lärare utveckla yrket och på så sätt komma ett steg närmare professionalitet. Idag får alltför ofta läraren själv hitta lösningar, dessa blir då knutna till personen och inte till yrket. Ett större samarbete mellan lärare, eller ännu bättre skolans personal, önskas och då inte bara utanför klassrummet. Jag vill förtydliga att det jag menar med professionalitet är sådant som gör skolans värld till en bättre och utvecklande plats för alla berörda parter, yrkesetik, yrkesspråk, lärarsamarbete, utvärderingar samt kunskapsförmedling bidrar till detta om syftet bakom dem är genuina.

Att höja en lärares lön med 10 000 i månaden kommer inte att ge yrket bättre status, det ger bara universiteten möjligheten till att exploatera den ännu mer. Låt de duktiga lärare får högre lön istället för att höja allas, ställ höga krav på lärarna och belöna resultat. Ställ mycket högre krav på lärarutbildningen och kräv att de ansvariga har större intentioner än att se den som ett redskap för att hålla ungdomsarbetslösheten nere. Då kommer flera lärare att få bättre betalt då utbildningen bidrar till att fler duktiga lärare kommer ut till skolorna och statusen stiger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar